Пътешественици

Вяра Тимчева

184076_b

Не бих казала, че съм от пътуващия тип човек – по-скоро съм от онези, които ценят меките възглавнички на дивана, биха се зарадвали на гугъл очила повече, отколкото на безплатна почивка в Париж, и знам, че може да си спестя всички миризми, бацили и климатични извращения , които вървят наред с красивите гледки, благодарение на модерните технологии и триизмерните пътешествия из музеи и цели градове. И въпреки всичко това съм била из половин Европа въпреки волята ми, по силата на трудовите задължения, което съзнавам – не ме прави точно хомо травелс, или каквото там е пътуващ човек. Един вид – свят съм видяла само и единствено по работа, а не за удоволствие или романтика, което може би определя отношението ми към мятането на кола или самолет , и тръгването по широкия бял свят, като изцяло ненужно паротрошене и мъчение за организма ми, който като подуши нещо различно от софийски въздух, се запича, призлява му, иска да разкапе в зомби стил и да си отиде вкъщи, оставяйки зад граница онази част от мен, на която и се е приискало да пътува.

Та от мен става точно никакъв пътешественик. Но пък си остава страстта ми да чета за хора, които пътуват с желание и ентусиазъм, и то до такива локации, които даже на картата ме е малко гнус да погледна като Индия, Пакистан, Иран или Камбоджа, или която и да е рандъм африканска страна, където хората живеят – представяте ли си – по-зле даже от нас. Да, да, древни култури, история и красоти – бол, ама всичкото това мога да го намеря и в Перперикон или из Странджа, ако ме развъртят коленцата за едно мотаене до там. И като се зачета за някой, газещ до шия в лайняните води на някоя пълна с извънземни форми на живот речна шир; или прокрадващ се по ръбестите склонове на планина, обитавана от диви и дрипави войници, намиращи се в конфликт без смисъл, но наследен от още по-малоумните им предци; или пък опитващ се да мине на едно колело проходите на смъртта в негостоприемен Тибет, или което и да е друго парче замръзнала пръст, което мами авантюристите да му забият по някое колче на върха; се убеждавам за пореден път, че аз съм само с акъла си, но пък ми е много приятно да науча за чуждата , почти здравословна лудост, особено ако същата е описана добре.

Книгата на Вяра Тимчева е точно такъв сборник от истории, умело подредени като запис от среща на двадесетина пътешественици от цял свят, обменящи смешни, трагични и страшни истории от най-запомнящите си пътувания по света и надлъж. И също като във всяка компания, има страшно интересни и сладкодумни разказвачи, които те омайват с приказки почти в стил хиляда и една нощ, но има и скучни, странни и забравими коментари, и полу-истории, които не съм съвсем ясно какво правят в тази селекция. Книгата е с безупречно оформление, направо съвършен подарък – великолепни корици, изящно гръбче и неочаквана за обема си лекота – ако някога стигна до моята си книга, ще изглежда точно така. Но аз бих намалила обема наполовина, и махнала скучноватите странници, които може и да са приятели на авторката , но ги скипвах без всякаква жалост, защото само ми губеха времето. Интересното е, че повечето от тях бяха чужденците, а българите някак си бяха се постарали хем да разкажат какво им се е случило, хем да го избият на лек анекдот , със съспенс и запомняемост, които да им дадат статута на живи легенди. Такива сме си българите – трябва да ни запомни всеки и да се засенчим конкуренцията, с нейната европеидна суховатост и размисли, които не интересуват никого. Ще внимавам повече за други подобни пътешествия за в бъдеще, спестявайки си паразитите – убийци, болезнените ваксини срещу древни епидемии, и освободените демони на старите цивилизации, дето само мене чакат в някоя делва насред наглед безопасни туристически руини. Страх лозе пази, и си чакам следващото средство за триизмерни пътешествия от дивана надясно.

Вашият коментар

