Килимените хора

Тери Пратчет

kilimeni

Първият ми сблъсък с Пратчет не завърши никак добре – тъкмо бях излязла замаяно влюбена от магическата поетика на Землеморията, и се фраснах в първата си пратчетка, където не стига, че текстът се оказа  брутална, макар и интелигентна ебавка с жанра, като всичко на дядо Тери, ами и посмяха да ми говорят за магическо училище така копиращо всевеликото Роук, че ми призля за едно петнадесетина години. По същата причина – заради откровеното копиране на мотива с обучението на невръстни магове, все още не мога да се разбера и с Роулинг, но всичко се надраства, нали. И сега , вече поостаряла, макар и да не ми личи, и помъдряла, макар че това пък хич не ми личи, дораснах най-накрая за магията Пратчетовска.

За мен лично Килимените хора е прекрасен начин да се почне нагазването в блатото с ултимативното ебаващо се с фентъзийния жанр фентъзи, което с циничния си поглед и все пак – с по някакъв начин стиловата си отдаденост, ми импонират най-адекватно на настоящите читателски вкусове. Историята няма общо със Света на диска, но пък гарантирано ще ви кара да погледнете с повдигната вежда към домашни черги, и за поне един известен период от време да избягвате да стоварвате фрейските си стъпала върху предполагаемите цивилизации по шарките им. Защото точно това е вселената на килимените хора – нечие парче тъкан текстил в дневната, очевидно не особено посещавана, имайки предвид видовото многообразие и феодалния строй, успели да се зародят между нишките му. А аз си мислех, че само акари могат да се въдят в платнените спасители от студени подове. Но пък от друга страна – дай на всеки биологичен вид достатъчно време и суровини, и ето ти – еволюция.

Килименият свят си е чист фентъзи сетинг – с все джуджетата, елфите , орките, драконите и хората, макар и с различни имена, видовите характеристики са си там, е , вярно поразкривени и поударени с боздуган тук-таме, но разпознаваеми по един топло усмихващ начин. Пратчет е забавния чичо, който разказва за привидно ординарни събития като за най-якото време в живота ти, и това си е то творческия талант. Самата книжка, писана и редактирана от два варианта на всеразвиващата се личност Тери, е хем разтоварваща и нахилваща, хем мен лично ме върна в далечното ми детство, когато мога да се закълна познавах някой и друг килимен човек, участвал в безкрайните ми игри с картички по подовете на дома. Ако ме питате какво е игра с картички – това е еманацията на свръхсамотното, свръхинтелигентно и творителско начало във всяко едно дете, чието бъдеще е обречено да се обвърже с фантазия и реалност на нередовни дози. Кой разбрал, разбрал.

Имаме империя, в която племената не се познават кой знае колко добре, но се подчиняват на общата велика ( уж ) личност нарисувана върху монетите, въпреки че ни помощ, ни зло са усетили от него. Имаме и неясно природно чудо, което унищожава на рандъм принцип грижливо изградените поселения на камара видове и междувидия. Разбира се, клечат наоколо и тайфа лошковци със завоевателски мераци, заедно с шепа мистични , гледащи през миналото и бъдещето друидоподобни симпатяги, и някой и друг привиден магесник за цвят. И цялата сган разбира се влиза в еволюционен конфликт, който освен доволно кървав си е и напишкващо забавен. Нима някой може да се сети за по-гениална комбинация между отсечени крайници и безкрайно духовити и умни забележки, преведени брилятно от Комата? Ако можете, сигурно пак е нещо на Пратчет. И скоро ще ви разкажа и за него.

 

3 thoughts on “Килимените хора

      • gost каза:

        Хм, ревюирал съм я, но пак да предупредя, че е научна фантастика, вдъхновена от други научни фантастики и изтъкваща проблеми и противоречия в научни фантастики, така че не знам колко точно ще ти пасне. Все пак, ако неочакваното се случи, спокойно можеш да продължиш със „Страта“, като въведение към Диска. Не че ако продължиш с някое от другите му неща, ще сбъркаш, (поне според мен). 😀

Вашият коментар

