Смешно фентъзи

Майк Ашли

Имаше един период, в който имах огромна нужда да чета нещо забавно. Просто трябваше да съм 24/7 твърде сериозна и имах нужда нещо да предизвика тиха усмивка и намек за възхищение пред нечие чувство за хумор, което аз така и не мога, дори и да искам, да достигна. И така попаднах на антологиите на Майк Ашли – нещо доста нетипично за българския пазар, но и доста радващо за тогавашния момент. И се забавлявах страшно. И се запалих по фентъзито, пък било то и сериозно такова. Все пак съм дете, което никога няма да порасне. Вътрешно.
Дебелата антология на адски смешното фентъзи ме запозна с автори, които за съжаление не мога да прочета на български. Като например Естер Фрийзнър, Мерилин Тод и още доста гениални писатели, достъпни само в оригинал през амазон. Не помня конкретни случки – общия ефект бе така разбиващо меките връзки с чик-флик литературата силен, че самите истории ще си спомня с повечко препрочитане. Но това не пречи да препоръчвам страстно. Наистина скъпоценна книга.
Един смахнат свят е даже може би по-добра. Тук е най-великия разказ за елфи, който съм чела, обяснаващ една отдавна подозирана от мен истина, а именно че елфите са мръсни гадни копеленца, които като в Явлението на лудия индиец само чакат да затрият мръсния замърсяващ човешки род. Уникално силна селекция.
Алергия към магия е малко насилена книга, с някои повтарящи се мотиви, но винаги пак от същото , ако това също е великолепно, винаги, ама абсолютно винаги си заслужава. За съжаление този неочакван подарък от българските издатели секна, а съм сигурна , че елегантните фентъзи иронични истории стоят някъде в англоезични книги с гриф Майк Ашли по тях, очакващи някой недалновиден издател да зарадва отдавна отчаялите се за нещо качествено български читатели. Мечтая да работа някога в издателство или да имам свое такова. Дано тогава да мога да променя тази неадекватна политика, от която страдат всички. Кога ли някой ще се сети да създаде истинска издателска култура в България? Или кога аз ще замина за държава, където вече отдавна си имат това, за  което ние само можем да си мечтаем още дълги години – култура във всичко.

Вашият коментар

